Mitä tarkoittaa ohjelmointi peruskoulussa?

Opetushallitus on julkaissut uudetlukutaidot.fi-sivuston, jossa kuvataan konkreettisesti, mitä tvt-osaaminen, medialukutaito ja ohjelmointiosaaminen tarkoittavat opetuksessa. Erityisesti meitä ilahdutti tieto, että OPH:n ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) asiantuntijaryhmä vahvisti osaamistaan kutsumalla hankkeen ohjausryhmään mukaan oppilaita eri luokka-asteilta. 

Uusissa kuvauksissa ohjelmointi on jaettu kolmeen osa-alueeseen: ohjelmoinnillinen ajattelu, tutkiva työskentely ja tuottaminen, sekä ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen.  Kullekin osa-alueelle annetaan kuvaukset eri ikäryhmille, jotka ovat varhaiskasvatus, 1-2. luokat, 3-6. luokat ja 7-9. luokat. 

Ohjelmoinnin kuvaukset perusopetukseen

Uudet kuvaukset ovat merkittävä parannus nykytilaan. OPSissa olevat ohjelmoinnin kuvaukset kun ovat varsin ylätasolla ja niiden tulkinta on jäänyt kuntien tai jopa yksittäisten opettajien varaan.  

Nyt julkaistut kuvaukset antavat tarkemmat tulkintaohjeet OPSin tavoitteille. Ne määrittelevät mitkä ohjelmoinnin käsitteet ja perusrakenteet tulee tuntea, minkälaisia välineitä ja ympäristöjä käytetään ja mitä laaja-alaisista taidoista tutut ‘luova tuottaminen’ tai ‘teknologian vaikutukset arjessa’ tarkoittavat kullekin ikäryhmälle. 

Kuvauksissa korostuvat automaatio, pelinkehitys ja digitaalinen jalanjälki

Kuvaukset tarkentavat esimerkiksi että 1-2-luokkalainen työstää pelillisiä elementtejä sisältävän digitaalisen tuotoksen animointia tai yksinkertaista ohjelmointia käyttäen. 3-6-luokkalainen hyödyntää antureita automaatiotuotoksissa ja 7-9-luokkalainen osaa suunnitella tekstipohjaisella ohjelmointikielellä sovelluksen, joka ratkaisee jonkin oikeaan elämään liittyvän ongelman. Teknologian merkitys elämässä ja arjessa tarkentuu kaikille ikäryhmille: ekaluokkalainen ymmärtää miten hänen toimintansa tallentuu digitaalisiin järjestelmiin ja 9-luokkalainen osaa jo kertoa, miten digitaalisia palveluja personoidaan ja mainontaa kohdennetaan käyttäjälle.

Mitä koulujen ja kuntien tulee nyt tehdä?

Kuvaukset auttavat kuntia ja kouluja varmistamaan, että annettava ohjelmoinnin opetus vastaa OPSissa määriteltyjä tavoitteita. Pahimmillaan kun nykyisin matematiikan oppikirjassa on yhden aukeaman verran ohjelmointikäsitteitä ja tehtävänä muotoilla sanallinen matemaattinen pulma itse keksityllä koodilla ruutuvihkoon.  Uudet kuvaukset täsmentävät, miten digitaalista tuottamista, pelinkehitystä ja robotiikkaa hyödynnetään opetuksessa, jotta oppilaiden luova itseilmaisu ja teknologinen osaaminen kasvavat.

Suomen Koodikoulun materiaalit ja opettajankoulutus ovat 100% yhteensopivia nyt julkaistujen kuvauksien kanssa vuosiluokille 1-9. Olemme tehneet tulkinnan OPSin tavoitteista ja ohjelmoinnin mielekkäästä opettamisesta jo vuonna 2017 ja kehittäneet oppimateriaaleja yhteistyössä suomalaisten koulujen kanssa siitä saakka. Lue Tarmo Toikkasen pohdintaa aiheesta Miksi koodausta pitäisi opettaa peruskoulussa.

Meiltä saatte ohjelmoinnin suomenkieliset digitaaliset oppikirjat, opettajien materiaalit ja opettajien sekä tutoropettajien koulutukset. Meiltä saat heti käyttöön opettajan omat verkkokurssit Scratchia alakouluun ja Pythonia yläkouluun.

Kiinnostuitko? Soita Kaisulle puh 044 2411 024 tai pyydä yhteydenottoa jättämällä tietosi, niin keskustellaan lisää.

Previous
Previous

South African kids return to classrooms for learning coding and skills for the changing world

Next
Next

Ohjelmoinnin osaamisen kuvaukset perusopetuksen tarpeisiin