Opetusvinkki: Tekoäly ja luovuus

Jos tunnemme tekoälyn toimintaperiaatteet, meistä voi tulla sen tiedostavia käyttäjiä ja kehittäjiä. Kun opimme miten tekoälyä voi käyttää työkaluna, ymmärrämme samalla sen eettiset riskit, heikkoudet ja kehitysmahdollisuudet.

Tämän opetusvinkin avulla voit tutkia ja pohtia oppilaiden kanssa tekoälyn ja luovuuden mahdollisuuksia ja rajoja. Harjoituksessa oppilaat pääsevät tuottamaan taidetta samalla mekanismilla kuin mihin tekoälyn tuotokset pohjautuvat - valitsemalla esimerkeistä paloja, joista yhdistelemällä syntyy jotain uutta.

Harjoitus sopii parhaiten 5-luokasta ylöspäin ja yläkouluun, mutta sovittamalla toki nuoremmillekin.

Tarvikkeet:
- A4-kokoisia ruudutettuja piirustuspapereita
- värikyniä
- tulosteita taideteoksista (kokosimme sinulle alle valmiiksi muutamia vaihtoehtoja)

Lataa tästä opetusvinkki pdf-dokumenttina.

Kannattaa myös tutustua aiempaan artikkeliimme tekoälystä ilmiöopetuksen keskiössä.

Voit käyttää alla olevia kuvia ja niihin linkitettyjä pdf-tiedostoja materiaalina toteutuksessa.

Previous
Previous

Improve teachers’ ability to teach coding without improving teachers’ coding ability

Next
Next

Case study: training teachers into 21st century coding pedagogy online